RDI en AP systems doen weer niets !!!!!
Geachte heer #######,
Enige tijd geleden hebben wij telefonisch contact gehad naar aanleiding van mijn eerder per e-mail ingediende klacht en formeel handhavingsverzoek betreffende aanhoudende storingen in het radiospectrum, veroorzaakt door omvormers van het bedrijf APsystems.
Tijdens dit gesprek gaf u aan mijn melding serieus te nemen en beloofde u mij per e-mail op de hoogte te houden van de voortgang. Zoals u zelf zei, ik doe dat gelijk vanmiddag nog. Tot op heden heb ik echter geen enkele terugkoppeling van uw zijde ontvangen. Ook zijn er vanuit APsystems geen concrete stappen gezet richting het oplossen van de storing. Dit terwijl zij enige tijd geleden hebben aangegeven dat een pakket met nieuwe omvormers inmiddels bij een postorderbedrijf ligt. Conform de mailwisseling, tnv ########, zouden de QS2 omvormers op 23 juni 2025 bij de postbezorger DHL liggen. Ik ga er dan ook vanuit dat de omvormers inmiddels geleverd zijn na 3 maanden. Ik mag er dan ook vanuit gaan dat deze apparatuur inmiddels is ontvangen en dat overgegaan kan worden tot daadwerkelijke plaatsing.
Ik ga er tevens vanuit dat de RDI zich ervan heeft vergewist dat deze nieuwe omvormers voldoen aan de geldende normen, zodat het probleem definitief wordt opgelost.
De storingen zijn nog steeds aantoonbaar aanwezig in de HF, VHF en UHF-band en worden opgemerkt door zendamateurs. Er bestaat een reëel risico dat deze storing ook gevolgen kan hebben voor het C2000-netwerk en de luchtvaart, gezien de storingen die meetbaar zijn ver boven het VHF-spectrum. Als gebruiker van het C2000 netwerk weet ik als geen ander hoe cruciaal een storingsvrije verbinding is, met name voor hulpdiensten en noodsituaties waarin communicatie letterlijk van levensbelang is.
Gezien het uitblijven van maatregelen en communicatie dien ik hierbij opnieuw formeel een handhavingsverzoek in. Dit blijft van kracht totdat de storing is verholpen. Tevens dien ik een klacht in over de wijze waarop u en de RDI zijn omgegaan met eerdere meldingen, alsmede over de gebrekkige communicatie en opvolging van uw toezeggingen.
Daarnaast verzoek ik de Nationale Ombudsman van deze kwestie een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de afhandeling van deze zaak en het functioneren van de RDI hierin.
Ik verzoek APsystems per ommegaande om met mij en alle gedupeerde contact op te nemen voor het maken van een afspraak voor het vervangen van de omvormers.
Dit probleem loopt nu al zeer lang en er komt geen gedegen oplossing of handhaving. Meerder handhavingsverzoeken liggen inmiddels bij het RDI. Ik verwacht Uiterlijk 1 oktober 2025 een inhoudelijke reactie van u, RDI, en van APsystems. Mocht deze uitblijven, dan zie ik mij genoodzaakt om juridische stappen te ondernemen tegen zowel de RDI wegens nalatig toezicht als tegen APsystems voor het in de handel brengen van ondeugdelijke apparatuur welke onveilige situaties kunnen opleveren van leven en dood door de verstoringen van verbindingen op de communicatieapparatuur van onze hulpdiensten, luchtvaart, zendamateurs en alle andere gebruikers van het radiospectrum.
Met vriendelijke groet
############
Namen zijn op verzoek van personen weggelaten ivm AVG.